saeedpublic.loxblog.comمطلبستان بدون شرح.
saeedpublic.loxblog.comمطلبستان بدون شرح.
جالب انگیز شاید ندانی اما در اینجا میدانیبا ما تبادل لینک کنید جهت همکاری .بر روی تبلیغات کلیک کنید /
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 13 خرداد 1392برچسب:, توسط mr.saeed PARHIZI |



 آثار مصرف محدود گوشت قرمز 
شاید شما هم به محض شنیدن گرانی مواد غذایی یاد قیمت گوشت گاو و گوسفند بیفتید. قیمت این ماده غذایی در طی یک سال گذشته نزدیک به دو برابر شده است. خیلی‌ها در طی این مدت مواد غذایی همچون سویا را جایگزین گوشت کرده‌اند. اما بعضی از متخصصان مانند دکتر پریا طاووسی متخصص تغذیه معتقدند این کار راه حل مناسبی نیست و عواقب خطرناکی دارد. این متخصص‌ می‌گوید: «خیلی از گروه‌های غذایی مانند ویتامین b12 فقط در گوشت قرمز پیدا‌ می‌شوند و نمی توان آنها را در سایر مواد غذایی یافت. حتی سویا که خیلی‌ها آن را جایگزین گوشت‌ می‌کنند خاصیت کامل گوشت را ندارد، این دسته از افراد بدانند که باز هم باید گوشت مصرف کنند. از طرفی سویای موجود در بازار آنقدر تغییر کرده و مواد مختلفش را از دست داده که تبدیل به تفاله شده است و ارزش غذایی چندانی ندارد.»

دکتر طاووسی ادامه‌ می‌دهد: «کمبود پروتئین در بدن همراه با کمبود انرژی خواهد بود. کم خونی هم نوعی کمبود پروتئین است و بروز آن اختلال مستقیم در عملکرد بدن ایجاد‌ می‌کند. از طرفی مقاومت در برابر بسیاری از بیماری‌ها از دست خواهد رفت. عوارض جزئی نیز وجود دارند مانند دیر التیام یافتن زخم‌ها یا طولانی شدن مدت بیماری ها. این موضوع در مورد کودکان تاثیرات بیشتری خواهد گذاشت.» او ادامه‌ می‌دهد: «اگر وضعیت قیمت گوشت به نحو فعلی ادامه یابد اصلا بعید نیست که در چند سال آینده با معضلات ناشی از کمبود پروتئین‌ها مواجه باشیم.»

کوچک اما ضروری
دکتر محسن سالاروند فوق تخصص تغذیه کودکان مهمترین خطر افزایش قیمت‌ها در سال‌های آینده را مربوط به ریز مغذی‌ها می‌داند و‌ می‌گوید: «به هر حال مردم به ویژه قشر متوسط یک جوری با گرانی اقلام پر مصرف مانند گوشت و مرغ و ... کنار‌ می‌آیند. در این مورد باید نگران محصولات فرهنگی بود که تحت تاثیر افزایش قیمت خوراکی‌ها قرار دارند و قربانی این گرانی‌ها می‌شوند تا جایی که باید جایشان را در سبد خرید خانوار به اقلام خوراکی بدهند. بنابراین برای عمده مردم جامعه نباید نگران کمبود مواد غذایی موجو د در چیزهایی مانند گوشت و مرغ بود. همان‌طور که دیدیم در چند سال گذشته هرچقدر که قیمت گوجه یا گوشت یا مرغ گران شد چندان روی میزان خرید مردم تاثیری نداشت و مردم از چیزهای دیگر زدند و به خرید این مواد پرداختند. در این حالت باید بیشتر از تمام خوراکی‌ها نگران ریز مغذی‌ها بود. مثلا ما در حال حاضر همه جا‌ می‌خوانیم کلم بروکلی بخورید و از فواید آن‌ می‌نویسیم اما وقتی خانم خانه به میوه فروشی‌ می‌رود و قیمت آن را‌ می‌بیند از خرید منصرف‌ می‌شود.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.